donderdag 6 november 2014

Tutorial: The Waffle Stitch/De Wafelsteek

 

Soooo I am going to tick off some requests for specific crochet stitches from my "YouTube video request" list the upcoming weeks!

The waffle stitch is the first one. The video is available in both US crochet terms and Dutch.

I am going to write a small pattern with this stitch, but this post will guide you through the rows needed for a project with the waffle stitch.

Aangezien ik ook een aantal specifieke steken in mijn "YouTube video aanvragen" lijstje had begin ik deze nu te filmen en zal ik deze de komende weken uploaden!

De wafelsteek is de eerste. De video's zijn gemaakt in het Engels en in het Nederlands.

Om strakjes te oefenen ben ik ook nog bezig een patroontje te maken met deze steek, maar deze tutorial zal je vast al op weg kunnen helpen als je misschien vast bent gelopen op deze steek! 

 

The pattern consists of two rows that are repeated throughout the project.
For the waffle stitch, chain a multiple of 3

Het patroon bestaat uit twee rijen die herhaald worden.
Je haakt een ketting van lossen in een meervoud van 3 

 

Row 1: Ch2 (does not count as a stitch), dc in 3rd ch from hook, dc in each stitch until end (you will have a multiple of 3 double crochet stitches). Turn

Row 2:  Ch2, dc in first st, *fpdc around next dc, dc once in next two dc*, repeat until last two st, fpdc in second to last st, dc in last st. Turn.

Row 3: Ch2, dc in first st, *dc in fpdc, fpdc around next two dc*, repeat between ** until last two st, dc in last fpdc, dc in last dc. Turn.

Repeat row 2 and 3 for pattern.


Toer 1: Haak 2 keerlossen (telt net als een steek), haak het eerste stk in de 3e losse vanaf je naald, maak een stk in elke losse van je ketting tot het einde (je hebt nu een meervoud van 3 aan stokjes). Keer.

Toer 2: Haak 2 keerlossen, stk in eerste st, *reliefstk voor om volgend stk, haak 1 stk in volgende twee stk*, herhaal tussen ** tot de laatste twee st, reliefstk voor om een na laatste stk, stk in laatste stk. Keer.


Toer 3: Haak 2 keerlossen, stk in eerste stk, *stk in reliefstk, reliefstk voor om volgende twee stk*, herhaal tussen ** tot laatste twee stk, stk in reliefstk, stk in laatste stk. Keer.

Herhaal Toer 2 en 3 voor het patroon

The videos for the Waffle Stitch are here:




5 opmerkingen:

  1. Djw voor de duidelijke uitleg. Ik ga hem verwerken in mijn CAL deken......
    grtjs Riet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben er nu achter waarom het er soms anders uitziet. Je kunt dus ook 2 steken gewone stokjes en dan 2 steken reliefstokjes doen. Trouwens mooie duidelijke uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi! When your doing this stitch if I wanted to make a blanket how many chains should I make roughly? I notice your sides of the Waffle pattern is even out unlike mine.. 😕

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij toeval kwam ik bij deze tutorial terecht, lang nadat jij hem erop gezet had. Bedankt voor je duidelijke uitleg. Ik hd inderdaad al ergens een Engelstalig filmpje gezien, maar jouw Nederlandse versie heeft me een paar duidelijke details meegegeven. Ben nu bezig om een babydekentje te haken met deze wafelsteek. Groetjes, Ankie

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx