donderdag 4 juni 2015

Allium MCAL part 1: Yarns!






De eerste echte stap gaan we nemen vandaag: garens!
Daarnaast heeft de MCAL shawl ook een naam gekregen: Allium, naar de kleur paars van de sierui in mijn tuin die ook in het garen zit dat ik gebruik!

Wat kun je kiezen aan garens voor deze MCAL (of mystyer crochet-a-long)?
Vanalles!

Het wordt een patroon dat voor allerlei soorten en diktes garen geschikt is. Ook kun je iedere haaknaald kiezen die je wilt.

Het belangrijkste waar je op moet letten is het doel van de shawl (winter? zomer?) en dat je luchtig kunt haken. Haak je strak? Kies dan een maat of twee groter dan ik aanraad. Ik haak namelijk gigantisch los en wil juist met deze shawl luchtigheid uit laten stralen.

Ga vooral op zoek in je voorraad! Zie ook hierboven. Iets met lang kleurverloop is altijd mooi.
Hier komen de adviezen:

 
ongeveer 900 meter garen geschikt voor haaknaald 1.5-2 mm in combinatie met haaknaald 4 mm
 
ongeveer 900 meter garen geschikt voor haaknaald 2-2.5 (maar dan wordt hij een heel pak groter dan de versie hierboven)
 
ongeveer 600 meter garen geschikt voor haaknaald 3-4 (dan zul je het aantal toeren moeten aanpassen, anders heb je meer nodig) in combinatie met haaknaald 6 mm
 
ongeveer 600 meter garen geschikt voor haaknaald 5-6 in combinatie met haaknaald 8 mm

Het zijn adviezen dus kies vooral wat je zelf fijn vindt haken. Je moet het materiaal wel kunnen blocken/opspannen.

 Ik gebruik zelf 3 bollen Katia Jaipur en haaknaald 4 mm.
 
Heb je een keuze gemaakt? Laat het vooral zien komende dinsdag (en elke dinsdag in Juni voor de MCAL)  in de Link Party of als je geen blog hebt, laat het dan zien in de  Summer MCAL Facebook groep die ik speciaal heb opgericht!!
Gebruik je Twitter of Instagram? Gebruik dan #AlliumMCAL

P.S. Er is nu ook een pagina hier op de blog waar je alle links terugvindt!



~~~~~~~~

Are you ready for the first step into the MCAL? Let's talk yarns!
And it's official: the name of the shawl will be Allium after the colour purple of the Allium in our garden which is the same silvery purple as in my yarn of choice.

So read through the post and pick your favorite combination and dive into your stash! I am just going to give you some possible combinations and yardage. Any colour is possible but I would recommend something in one colour or long colour changes.

about 900 yards of laceweight yarn (1.5-2.0 mm) and hooksize 4 mm or G

about 900 yards of sockweight yarn (2.0-2.5) and hooksize 5 mm or H

about 600 yards of light DK weight yarn and hooksize 6 mm or J

about 600 yards of aran weight yarn and hooksize 8 mm or K

Treat these estimations as advice and please pick out what you really like. Keep in mind though the stitches need to be airy and your shawl probably needs to be blocked.

I am using 3 balls of Katia Jaipur and hooksize 4 mm/G

If you have made your choice please show!
This Tuesday, and every Tuesday during the MCAL there will be a special link party where you can show your progress!
Don't have a blog? Subscribe to the Facebook Group for the MCAL and show off!
Using Twitter or Instagram? Use #AlliumMCAL and I will find you :)

P.S. A special page on the blog is now live where you can find all the links to the blog posts/clues!

6 opmerkingen:

  1. Fenna garen is van Wibra en niet van de Zeeman ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie kleuren in het garen dat jij uit hebt gekozen. Ik ben al benieuwd naar wat je er van gaat maken.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, begrijp ik goed dat je (bijvoorbeeld) garen geschikt voor haaknaald 1.5-2 mm gebruikt maar ipv haaknaald 1.5-2 mm haaknaald 4 mm gebruikt? Zit al met spanning te wachten op het 1e deel. Groet, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. He wat leuk een cal.. Ik ben toevallig ook net begonnen met een cal (geen sjaal hoor) Ik denk dat ik mee ga doen met de jouwe. Ben je ook nieuwsgierig naar mijn cal??
    dinahcreatief.blogspot.

    Lieve groetjes, dinah

    ps ga je nu ook volgen anders mis ik het begin... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is toevallig zeg! Vlak voordat je de CAL aankondigde had ik een leuk bolletje garen gekocht, de Katia Jaipur (zelfde kleuren...). Klein bolletje, veel meters, niet al te duur. Ik wou er een sjaaltje mee maken, en had al een beetje gekeken naar patronen. Toen zag ik dat jouw CAL er aan kwam en vroeg ik me af of dat garen er geschikt voor zou zijn. En nu heb jij precies hetzelfde garen! En ik kende het hiervoor nog niet eens... Ik ben benieuwd naar het patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke CAL! Mij dochter en ik gaan allebei meedoen. Net naar de handwerkzaak gereden maar helaas hadden die geen katoenen verloopgaren, wel wol, maar dat is zo winters!! Dus de pc maar opgestart en bolletjes Jaipur besteld, ben er blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen

I would love it if you leave a comment! Thank you so much for visiting xXx